Verksamhetsberättelse 2017

--- find the english version here ---

1 RÅDET, STYRELSEN OCH KANSLIET

Saco-S-rådet representerar ca 3500 medlemmar i 20 förbund och åtta lokal-lokala Saco-föreningar. Ordinarie årsmöte hölls 2016-11-22, då följande sty­relse valdes för 16/17:

Styrelsen har haft 24 protokollförda samman­träden under året. Dessutom har styrelsen haft några icke protokoll­förda sammanträden då framför allt ärenden inför torsdagarnas förhandlingar diskuterats. När det gäller kansliet har Kirsi Höglund (100 %), Anna Eklund (50 %), Malin Nilsson Norén (25 % under tre månader våren 2017) och Constanze Ackerman-Boström (5 % under våren respektive 50 % under hösten 2017) verkat som fackliga förtroendepersoner för Saco-S-rådet.

2 FACKLIGA FÖRTROENDEMÄN

Följande personer är tjänstlediga utan löneavdrag för fackligt arbete i den omfattning som anges nedan. Inom parentes ges även den nedsätt­ning som gällde under föregående verksamhetsår (dec 16– jun 17). Nedsättningen omprövas vid början av varje läsår. Totalt har Saco just nu nedsättning motsvarande 685 %.
(Listan finns på Saco-S-rådets kansli)

3 FÖRHANDLINGAR

Under verksamhetsåret har förhand­lingarna om rekrytering, inplaceringslöner och varsel skötts via det elektroniska förhandlingsverktyget EDGAR. Saco-S-rådets styrelseledamöter går individuellt igenom ärenden enligt uppdelning och godkänner alternativt skickar yrkanden på aktuella ärenden. Förhandling kring de ärenden där personalorganisationerna haft yrkanden sker på torsdagar på universitetsförvaltningen i första hand av ordförande Per Sundman och vice-ordföranden Tina Hedmo.

Avtalsförhandlingar

  • Amanuenslöner
  • Timarvoden
  • Ny organisation för huvudskyddsombud
  • Arbetstid för IT-stöd, inkl beredskap
  • Doktorandstegen

Övriga förhandlingar, avslutade och pågående

  • Omorganisationer, bland annat personalavdelningen (numera HR-avdelningen)
  • Verksamhetsplaner för såväl universitetet centralt som för fakulteter och områden
  • Lönerevisionen 2016 och förberedelse för 2017
  • Tvisteförhandlingar för sena och uteblivna varsel
  • Tvisteförhandlingar vid beräkning av arbetstid
  • Förändring av befattning samt lön
  • Förenade tjänster (tjänster med klinisk tjänstgöring)
  • Tillgodoräkning av arbetstid vid resor i tjänsten
  • Nya Ångström
  • Ladok

Övrig verksamhet

Deltagande i olika organ vid Uppsala universitet

Saco-S-rådet har företrädare med närvaro- och yttranderätt i Konsistoriet samt områdes- och fakultetsnämnder. Rådet är dessutom representerat i Jämställd­hetskommittén, Kommittén för etnisk och social mångfald, Förslagskommittén, Centrala Samverkans­gruppen, Samverkansgruppen för arbetsmiljö, Personalansvarsnämnden (se nedan under avsnitt 4). Vidare får rådet kontinuerlig information om de ärenden som behandlas på de veckovisa Rektorssammanträdena. Under verksamhetsåret har representanter för Saco-S-rådet deltagit i processen med rektorsrekrytering, lönekartläggning och i kurser och konferenser anordnade av Partsrådet.

Kompetensutveckling

  • Tina Hedmo har gått Saco-kurser för förtroendevalda.
  • Per Sundman har deltagit i avtalskonferenser.
  • Robert Malmgren har deltagit i endagskurs kring konflikthantering.
  • Kirsi Höglund har deltagit i en endagskurs i konfliktkunskap och läst 15 hp juridik.

Medlemsvård

Saco-S-rådets styrelse har arrangerat

  • ett ”Fika med facket” 29 mars
  • ett pensionsseminarium den 12 maj
  • fyra seminarier för medlemmar angående lönerevision 2017
    om lönesättande samtal (14 resp 20 september i Uppsala),
    om lönerevision 2017 (21 september i Visby resp 12 oktober i Uppsala)
  • möten med representanter i nämnder och styrelser

Saco-S-rådets styrelse har deltagit i informationen för nyanställda 2 mars och 14 september.

Sju medlemsbrev (2016: december; 2017: mars, april, maj, juni, september, oktober), samt inbjudningar till seminarier har skickats ut till alla medlemmar sedan senaste årsmötet.

Saco-S-rådet har en hemsida med information om sin verksamhet. Den har utvecklats och uppdaterats löpande under året.

4 REPRESENTATION I OLIKA ORGAN

  • Konsistoriet: Per Sundman, Tina Hedmo
  • Humanistisk-samhällsvetenskapliga områdesnämnden: Kirsi Höglund
  • Medicinska och farmaceutiska fakultetsnämnden: Torbjörn Karlsson
  • Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden: Robert Malmgren
  • Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden: Ellen Matlock-Ziemann
  • Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden: Tina Hedmo
  • Språkvetenskapliga fakultetsnämnden: Gunilla Ransbo
  • Historisk-filosofiska fakultetsnämnden: Gustav Malmborg
  • Teologiska fakultetsnämnden: Ulf Zackariasson
  • Juridiska fakultetsnämnden: Ingrid Helmius
  • Centrala samverkansgruppen: Per Sundman
  • Samverkansgruppen för arbetsmiljö: Josef Seibt, Robert Malmgren
  • Biblioteksnämnden: Anna Kviselius
  • Rådet för lika villkor: Therese Hartman
  • Kommittén för etnisk och social mångfald: Therese Hartman
  • ISP-styrelsen: Linnea Sjöblom
  • Centrum för genusvetenskap: Karin Lindelöf
  • Planeringsrådet: Ann-Marie Rosenqvist